Search Icon Linkedin Twitter Instagram Telegram Facebook

دغدغه بسیاری از خانم‌ها در روز مهمانی این است که چه لباس مجلسی بپوشند تا آراسته و زیبا ظاهر شوند و همه نگاه‌ها به سمت آن‌ها باشد.

مهم‌ترین نکته برای اینکه در مهمانی زیبا ظاهر شوید در دیدگاه اول لباس مناسبی است که شما انتخاب کرده و آن را در مهمانی می‌پوشید.

البته نکته قابل توجه این است که در هر زمان و مکانی لباس مجلسی مناسب متفاوت است. انواع لباس مجلسی در مراسم‌های مختلف را میتوان به دسته‌بندی‌هایی چون روز فرمالیته، روز عقد و نامزدی، روز عروسی، تولد و مهمانی‌های دورهمی تقسیم کرد.

پوشیدن یک لباس نامناسب در مجالس می‌تواند دیدگاه دیگران را نسبت به شما برای همیشه خراب کند. بنابراین باید بدانید انتخاب مدل لباس مجلسی بسیار مهم است پس برای خرید و انتخاب یک لباس مجلسی ایده‌آل برای مناسبت‌های مختلف باید به مد و همچنین مهمانی که قرار است در آن حضور داشته باشید توجه کنید.

با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را برای انتخاب لباس مجلسی مناسب راهنمایی کنیم.

ثریا
ثریا

لباس مجلسی چیست؟

به‌طور کلی اگر لباس مجلسی را بخواهیم تعریف کنیم به لباس‌هایی گفته می‌شود که در مهمانی‌هایی مانند جشن عروسی،عقد و نامزدی، فرمالیته، مراسم مربوط به کار، یک شام دوستانه، مراسم تولد و دورهمی و … پوشیده می‌شود.

انتخاب لباس مجلسی باید به گونه‌ای باشد ؛ که کاملا از لباس راحتی جدا بوده و بتوان آن‌ها را از هم تفکیک کرد.

هر مهمانی و مراسمی لباس خاص خود را مطلبد. به‌عنوان مثال شما نمی‌توانید لباسی که در یک تولد دوستانه می‌پوشید را در یک مهمانی رسمی کاری استفاده کنید.

همچنین انتخاب لباس مجلسی مناسب بستگی به سلیقه افراد نیز دارد اما در هر انتخابی باید به نکاتی مانند سن، اندام، رنگ‌بندی پارچه و موقعیت مکانی و زمانی مهمانی که می‌خواهید در آن حضور پیدا کنید، توجه کرد تا لباسی برازنده خود انتخاب کنید.

انتخاب مدل لباس مجلسی مناسب برای خانم‌ها

یک لباس مجلسی مناسب باید طوری باشد که نقاط قوت شما را بهتر نشان دهد. مثلا اگر پاهای زیبایی دارید لباس‌هایی با قد کوتاه بپوشید تا زیبایی شما را چندین برابر کند، یا اگر چهره زیبایی دارید بیشتر لباس‌هایی بپوشید که قسمت روی گردن و سرشانه کار شده باشد.

اگر فردی قد بلند و لاغر اندام هستید سعی کنید پیراهن‌های ماکسی و راسته کمتر بپوشید، زیرا شما را لاغرتر نشان می‌دهد.

اگر فردی چاق و قد کوتاه هستید بهتر است از لباس‌های بلند و راسته استفاده کنید تا کمی کشیده‌تر و لاغر‌تر به‌نظر برسید و همچنین خانم‌های چاق بهتر است از پوشیدن لباس‌های شلوغ و پرکار و پف‌دار خود‌داری کنند.

خانم‌های چاق و توپر باید لباسی را تهیه کنند که سایزشان بوده و گشاد‌تر نباشد، زیرا باعث می‌شود که چاق‌تر دیده شوند.

ناگفته نماند هر لباس مجلسی که برای افراد چاق و تپل نامناسب است برای افراد لاغر و ریز نقش بسیار مناسب است. لباس‌های پف‌دار، دنباله‌دار، عروسکی، دامن کلوش همان لباس‌هایی هستند که افراد چاق را پر‌تر نشان می‌دهد و مناسب افراد لاغر است.

فلورانس
فلورانس با رنگی خاص برای خاص پوشان

انتخاب رنگ لباس مجلسی مناسب برای خانم‌ها

رنگ لباس باید متناسب با رنگ پوست و اندام و همچنین مهمانی انتخاب شود. برای افراد درشت اندام لباس‌هایی با رنگ‌های تیره بهترین گزینه است زیرا این رنگ‌ها باعث می‌شود که قسمت‌های پر بدن کمی پوشیده و کمتر دیده شود.

همچنین این نکته برای افراد لاغر اندام بر عکس عمل می‌کند. افراد لاغر بهتر است از رنگ‌های روشن استفاده کنند تا کمی چاق‌تر و پر‌تر به‌نظر برسند.

خانم‌هایی که رنگ پوست روشنی دارند بهتر است رنگ‌‌های تیره انتخاب کنند و خانم‌هایی که رنگ پوست سبزه‌ای دارند، بهتر است از رنگ‌های روشن در مهمانی استفاده کنند مانند صورتی، آبی، و … .

بیشتر بخوانید در : همه چیز در مورد انتخاب رنگ مناسب لباس تا جذاب تر به نظر برسیم.

انواع مهمانی‌هایی که مختص عروس خانم‌هاست

مجلس‌های مختلفی وجود دارد که مختص عروس خانم‌هاست و از آن جایی که این مجالس تنها یک بار در زندگی یک بانو برگزار می‌گردد باید در این نوع مراسم به بهترین شکل ممکن زیبا ظاهر شود زیرا این مراسم‌ها برای عروس خانم به نسبت دیگر مهمانان به یاد ماندنی‌تر است و باید بگونه‌ای لباس بپوشد که همه نگاه‌ها به سمت او باشد.

انواع مراسم و مهمانی‌ها مختص عروس خانم‌ها به شرح ذیل است:

  1. مراسم نامزدی
  2. مراسم عقد
  3. مراسم شب چله
  4. روز فرمالیته
  5. مراسم عروسی

در مراسم نامزدی چه بپوشیم؟

از آنجایی که جشن نامزدی یکی از به یاد ماندنی‌ترین جشن‌ها برای عروس و داماد است، بنابراین برای چنین شبی باید زیبا‌ترین و شیک‌ترین لباس را انتخاب کنند.

معمولا لباس نامزدی نوعی لباس شب و پر‌زرق و برق‌ است و مدل پیچیده‌تری دارد مگر شرایط مراسم به‌گونه دیگر باشد؛ مثلا در مراسم خانم‌ها و آقایان در یک مکان حضور داشته باشند، در این صورت عروس خانم در پوشیدن لباس دلخواه محدودیت خواهد داشت.

بهترین لباس برای روز نامزدی پیراهن بلند با رنگ روشن است. البته باید مدل و فرم بدن خود را بشناسید و طبق آن لباس خود را انتخاب کنید تا زیبایی شما نمایان گردد؛ مثلا برای دختران قد کوتاه که درشت و چاق هستند لباس پرنسسی مناسب است.

از پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های خیلی روشن مثل سفید، شیری، نباتی روشن و کرم برای نامزدی دوری کنید زیرا این رنگ‌ها خیلی شبیه لباس‌های عروسی هستند و زیبایی عروس را در مراسم عروسی کم می‌کند.

شما می‌توانید از رنگ‌های سال و از رنگ‌های روشن ملایم دیگر مانند صورتی، گلبهی، آبی، یاسی استفاده کنید. البته بعضی از افراد هستند که برای مراسم نامزدی رنگ‌های تند مثل قرمز، آبی نفتی، سبز کله‌غازی و … انتخاب می‌کنند.

همچنین می‌‌توانید لباس خود را در این شب با آقای داماد ست کنید، مثلا رنگ پیراهن آقا داماد همرنگ با لباس شما باشد.

سوالی که پیش می‌آید این است که لباس نامزدی، پر‌زرق و برق باشد یا ساده؟

اگر فقط جشن نامزدی دارید می‌توانید یک لباس پر‌زرق و برق انتخاب کنید اما اگر فقط جشن عقد دارید یا اینکه فاصله زیادی بین جشن نامزدی و عروسی نیست بهتر است از زرق و برق لباس نامزدی کم کنید.

در مراسم عقد چه بپوشیم؟

لباس مراسم عقد وابستگی زیادی به مکانی که در آن مراسم انجام می‌شود، دارد. همانطور که مدل لباس در مراسم عقد متفاوت از مراسم عروسی است، رنگ لباس در این شب نیز متفاوت از رنگ لباس عروسی است.

در مراسم عقد میتوان از لباس‌هایی با رنگ‌های مختلف استفاده کرد اما ترجیحا رنگ‌های روشن بپوشید.

در مراسم عقد محضری می‌توانید از کت و شلوار‌های شیک و مدل‌دار استفاده کنید و همچنین از پیراهن‌های بلند پوشیده و آستین بلند و از رنگ‌های روشن استفاده کنید و در این مراسم از رنگ‌های تیره دوری کنید.

توجه داشته باشید پیراهن‌های آزاد و رنگی برای افراد لاغر اندام مناسب است. اگر اندامی تو‌پر دارید بهتر است مانتو شلوار بپوشید و از پیراهن‌های بلند رنگی که شما را چاق‌تر نشان می‌دهد دوری کنید؛ مثلا میتوان برای جلب توجه و زیبایی رنگ کروات داماد را با رنگ کل لباس عقد خانم هماهنگ کرد.

شیک‌ترین لباس عقد برای آقای داماد کت و شلوار است و همین‌طور داماد می‌تواند از کروات یا پاپیون استفاده کند و کت وشلوار با رنگ‌های مختلف بپوشد.

در مراسم شب چله چه بپوشیم؟

طبق رسم و رسوم ایرانی‌ها خانواده داماد در شب چله به منزل خانواده تازه عروس می‌روند و برای عروس کادویی به نام شب چله‌ای می‌آورند.

لباس عروس خانم بهتر است در این شب زیبا به رنگ قرمز باشد. به‌طور کلی رنگ قرمز نماد شب چله است. به‌همین دلیل بسیاری از عروس خانم‌ها رنگ قرمز و زرشکی را برای چنین شبی انتخاب می‌کنند. با این رنگ زیبایی عروس خانم چندین برابر می‌شود و همین‌طور آقای داماد می‌تواند کروات و پاپیون خود را رنگ قرمز انتخاب کند تا با لباس عروس خانم کمی ست باشد.

روز فرمالیته چه بپوشیم؟

روز فرمالیته مختص و روز عروس و داماد است. روز فرمالیته، روز قبل از عروسی یا چند روز قبل از مراسم عروسی انجام می‌شود.

بعضی از عروس داماد‌ها علاقه دارند قبل از عروسی عکس‌هایی با لباس‌های مختلف به‌عنوان یادگاری در روزهای آخر مجردی خود داشته باشند و از آن برای دیزاین سالن یا کلیپ خود استفاده کنند و این کلیپ‌ها و عکس‌ها را در سالن پذیرایی برای مهمان‌ها پخش کنند، تا مهمان‌ها نیز لذت ببرند.

عروس خانم‌ها و آقا داماد‌ها می‌توانند مراسم عکاسی فرمالیته خود را در طبیعت و دشت یا در باغ یا سفر به شمال یا حتی خارج از کشور انتخاب کنند و همه این موارد بستگی به بودجه آقای داماد دارد و البته ناگفته نماند که هر یک از این مکان‌ها زیبایی خاص خود را دارد.

همان طور که مکان مراسم فرمالیته می‌تواند متفاوت باشد، لباس عروس و داماد در روز فرمالیته متفاوت است. از جمله لباس‌های انتخابی برای عروس؛ لباس مجلسی بلند حریر و ساده، پف‌دار و یا لباس اسپرت است.

بعضی عروس خانم‌ها دوست دارند همان لباس عروسی که قرار است در مجلس عروسی خود بپوشند در روز عکاسی فرمالیته خود در طبیعت و دشت نیز به تن کنند.

در این صورت عروس خانم‌ها باید حتما به آرایشگر خود گوش‌زد کنند همان مدل میکاپ و شنیونی که قرار است روز عروسی انجام دهد را روی صورت عروس خانم ارائه کند تا با روز عروسی هیچ‌گونه تفاوتی وجود نداشته باشد.

 بعضی از عروس‌ خانم‌ها می‌خواهند با میکاپ و شنیون متفاوتی، چهره متفاوتی در هر دو روز داشته باشند و نکته قابل توجه این است که اگر می‌خواهید از همان لباس روز عروسی برای مراسم فرمالیته استفاده کنید، باید مراقب لباس عروس خود باشید، زیرا بعضی از لکه‌ها پاک نمی‌شوند و بعد از انجام عکاسی باید لباس خود را حتما به خشکشویی بدهید.

یکی از بیشترین و کاربردی‌ترین ایده‌ها برای روز فرمالیته لباس‌های ساده سفید است. بلند با پارچه‌های لطیف و نرم مثل حریر که نسبت به لباس‌های کار شده ارزان‌تر است. این لباس‌ها در عکاسی و فیلمبرداری زیبا‌تر است.

در ادامه درباره انواع لباس‌هایی که در روز عروسی و فرمالیته می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

اگر می‌خواهید در مراسم فرمالیته لباس اسپرت بپوشید باید بدانید که عکس‌هایی که با لباس اسپرت گرفته می‌شود، معمولا شاد‌تر و صمیمی‌تر هستند و از جذابیت خاصی برخور‌دارند. عکس‌های اسپرت رنگا‌رنگ و متفاوت زیبایی خاص خود را دارند. بهترین لباس‌های اسپرت را در روز فرمالیته میتوان به شرح زیر تقسیم کرد:

لباس‌های ست بپوشید

لباس‌های ست خانم و آقا در عکس‌ها زیبایی خاص خود را دارد، به‌طور مثال پیراهن‌های مردانه و پیراهن‌های کوتاه زنانه، تی‌شرت، تاپ‌های هم رنگ و … بهترین ایده برای عکس‌های اسپرت است و همچنین می‌توانید رنگ شلوار آقا را با رنگ لباس خانم یا بر‌عکس ست کنید تا عکس‌های جذابی داشته باشید.

لباس‌های مکمل بپوشید

لباس‌های مکمل یا لباس‌هایی با رنگ‌های متضاد بپوشید. با قرار گرفتن این رنگ‌ها در یک قاب صحنه‌ای زیبا در عکس‌ها خواهید داشت، برای مثال رنگ‌های زرد و بنفش، نارنجی و آبی و سبز و قرمز مکمل هستند.

لباس‌های هم استایل بپوشید

سعی کنید لباس‌هایی انتخاب کنید که هر دو در یک سطح قرار بگیرند. باید هر دو اسپرت یا هر دو رسمی باشید مثل اگر آقا لباس جین با کفش کتونی می‌پوشد، خانم نباید لباس مجلسی با کفش پاشنه‌ بلند بپوشد.

آقا داماد در روز فرمالیته چه بپوشد؟

از آنجایی که فرمالیته بیشتر در طبیعت انجام می‌شود، لباس‌های ساده برای چنین روزی مناسب‌تر است. بهترین و با‌حال‌ترین لباس داماد برای روز فرمالیته تیپ نیمه اسپرت است.

یکی از ست‌های با‌حال دیگر لباس اسپرت کلاسیک با کفش کتونی است و یکی دیگر از تیپ‌های رسمی زیبا که همه‌جا استفاده می‌شود کت و شلوار است. مورد دیگر تیپ اسپرت کلاسیک به همراه جلیقه و کروات است و لباس‌های اسپرت با جین و کفش‌های کتونی جذابیت خاصی دارد.

در مراسم عروسی چه بپوشیم؟

مراسم عروسی یکی از مهم‌ترین، زیباترین و بهترین مراسم زندگی عروس و داماد است. در این شب به یاد ماندنی عروس خانم باید به بهترین شکل ممکن ظاهر شود زیرا این شب زیبا فقط برای او و آقای داماد است. لباس عروس خانم‌ها با توجه به سلیقه و اندام هر فرد متفاوت است.

عروس خانم‌هایی که اندامی خوش‌فرم دارند، در انتخاب لباس عروس محدودیتی ندارند، و می‌توانند هر مدل لباسی که می‌خواهند انتخاب کنند؛ مدل پرنسسی، پف‌دار، ساده، ماهی، پشت بلند، راسته، ترومپ و کلوش لباس‌هایی هستند که این افراد خوش‌شانس می‌توانند بپوشند.

همانطور که گفتیم عروس خانم‌ها می‌توانند لباس روز فرمالیته و مراسم عروسی خود را یکی در نظر بگیرند این در حالی است که بعضی عروس خانم‌ها می‌خواهند عکس‌های آلبوم عروسی آن‌ها با روز فرمالیته متفاوت باشد.

علاوه بر اینکه مدل موهای خود را در فرمالیته و روز عروسی متفاوت درست می‌کنند و می‌خواهند لباس‌هایشان نیز متفاوت باشد.

حال اگر بودجه بیشتری دارید می‌توانید دو مدل لباس عروس با دو مدل میکاپ و شنیون  انتخاب کنید اما اگر بودجه کمتری دارید می‌توانید از خیاط خود بخواهید با کمترین هزینه ممکن مدل لباس شما را تغییر دهد.

اگر بودجه شما کم نیست می‌توانید از لباس‌های متفاوت استفاده کنید مثلا لباس عروس با دامن اسکارلت، یا مدل ماهی یا کوتاه پف‌دار به تن کنید.

اگر به لباس عروس کوتاه علاقه دارید می‌توانید از مزون خود بخواهید روز فرمالیته دامن آن را جدا کند تا یک لباس عروس کوتاه و زیبا به تن کنید و روز عروسی دامن لباس شما را با یک زیپ به قسمت بالا تنه وصل کنند. این طرح می‌تواند تغییر زیادی برای عروس خانم‌ها داشته باشد و زیبا‌تر بدرخشند.

مهمان‌ها در مراسم‌های مختص عروس خانم‌ها چه بپوشند؟

پس از دعوت شدن به مهمانی تنها چیزی که در ذهن یک خانم‌ می‌‌آید این است که‌ چی بپوشم؟ انتخاب لباس برای مهمان‌ها در مراسم‌هایی که مختص عروس خانم‌هاست به ارتباط دور یا نزدیک بودن آن‌ها با عروس و داماد بستگی دارد.

مهمان‌ها در مراسم نامزدی چه بپوشند؟

از آنجایی که این مراسم‌ها معمولا در شب انجام می‌شود و مراسم‌هایی رسمی هستند، مهمان‌ها می‌توانند پیراهن‌های بلند که قد آن‌ها تا روی زمین یا روی قوزک پا قرار می‌گیرد به تن کنند. همچنین اگر مراسم در فصل تابستان باشد از لباس‌های بدون آستین و دکلته و کفش‌های بلند باز استفاده کنند.

مهمان‌ها در مراسم عقد چه بپوشند؟

در مراسم‌ عقد محضری معمولا مهمان‌ها مانتو بلند مجلسی مشکی یا مانتو بلند مجلسی رنگی، کت و شلوار شیک، کت و دامن مناسب می‌پوشند اما اگر مراسم در باغ برگزار شود میتوان از لباس‌های مجلسی بلند و ماکسی استفاده کرد. اما اگر جشن عقد بعدازظهر برگزار شود می‌توانید از پیراهن‌های تا روی زانو استفاده کنید.

مهمان‌ها در مراسم شب چله چه بپوشند؟

شب چله بیشتر یک مهمانی خانوادگی است و مهمان‌ها می‌توانند پیراهن‌های کوتاه و مانند عروس به رنگ قرمز و زرشکی را برای پوشیدن انتخاب کنند و همچنین از رژ‌لب‌های قرمز زیبا در چنین شبی استفاده کنند و زیبا‌تر بدرخشند.

مهمان‌ها در مراسم عروسی چه بپوشند؟

مهمان‌ها در مراسم عروسی نباید لباس سفید بپوشند زیرا لباس سفید مختص عروس است و باید عروس با لباس سفید در نگاه مهمان‌ها بدرخشد.

همانطور که اشاره کردیم انتخاب لباس مهمان‌ها در مراسم‌های مختص عروس خانم‌ها بستگی به دور و نزدیک بودن آن‌ها به عروس و داماد دارد. خواهر و مادر عروس و همین‌طور خواهر و مادر داماد نیز باید لباسی پر‌زرق و برق بپوشند و بهتر است لباس ماکسی و بلند به تن کنند و مادر‌ها بهتر است از رنگ‌های تیره و سنگین استفاده کنند.

بقیه مهمان‌ها با توجه به سلایق خود می‌توانند از لباس‌های بلند و پیراهن‌های کوتاه و کت و شلوار یا کت و دامن نیز برای پوشیدن استفاده کنند.

انتخاب لباس مناسب برای جشن‌های نیمه‌ رسمی/ جشن تولد یا مهمانی دورهمی

در جشن‌های نیمه رسمی (تولد، دورهمی) بهتر است از لباس‌های ساده و زیبا استفاده کرد. مثلا پیراهن‌های روی زانو یا زیر زانو، بلوز‌ها و دامن‌ها و شلوار‌های پارچه‌ای با کفش پاشنه‌دار شیک و بدون پاشنه بهترین گزینه برای مهمانی‌های غیر رسمی هستند.

اگر مهمانی دورهمی دوستانه در باغ برگزار شود بهتر است لباس‌های اسپرت و جین بپوشید و اگر زمان مهمانی در فصل تابستان باشد می‌توان تاپ و شلوارک، تاپ و دامن نیز انتخاب کرد.

انتخاب لباس مناسب برای مجلس تولد و عصرانه

باید در نظر بگیرید افرادی که در مهمانی حضور دارند چقدر با هم صمیمی هستند. در مهمانی‌های تولد و عصرانه بیشتر افراد خودمانی هستند و اگر این مجلس در خانه برگزار شود بهتر است لباسی ساده‌ای را برای پوشیدن در نظر بگیرید، بیشتر رنگ‌های شاد به تن کنید. پیراهن‌های کوتاه، تاپ و دامن، تاپ و شلوار، شومیز و شلوار در این مهمانی‌ها کابردی‌تر هستند و همین‌طور لباس‌های اسپرت و شیک در این مهمانی‌ها بسیار جذاب است.

انتخاب لباس مناسب برای شام دو نفره

برای شام دو نفره اگر می‌خواهید به رستوران بروید بهتر است کت و شلوار مشکی شیک به تن کنید و کفش‌های پاشنه بلند بپوشید.

همین‌طور از مانتو‌های مجلس رسمی بلند می‌توانید برای خوش استایل شدن خود استفاده کنید. همچنین با توجه به مکانی که می‌خواهید بروید می‌توانید از استایل اسپرت‌تر استفاده کنید مثلا از مانتو‌های مجلسی کوتاه با شلوار پارچه‌ای مناسب با کفش پاشنه بلند استفاده کنید.

یا یکی دیگر از انتخاب‌های شما می‌تواند یک شومیز با مانتو‌ی حریر جلو باز باشد. برای این قرار‌ها بهتر است آرایش ملایم داشته باشید.